Mental helse har vært på dagsordenen i flere år, men fikk spesielt ben å gå på som følge av koronatiden hvor flere fikk et ublidt møte med ensomhet. Vi i FjellTid, legger til rette for at flere kan finne en eller flere turvenner i distriktene.
– Vi vet at frisk luft og samvær med andre har god effekt på vår psyke. Derfor skapte vi i 2017 FjellTid med formål om å samle mennesker som ønsker å møte andre de kan gå på tur sammen med. Litt sånn som med grupper i sosiale medier hvor man har en profil og oppsøker andre med samme interesser og behov, sier Tarjei Kårfald, daglig leder i FjellTid.
Sammen med Tomas Eskeland har vi siden da skapt Nordens største turnettverk med godt over 13 000 medlemmer, flere frivillige ambassadører og turledere som organiserer turer rundt om i hele landet for medlemmene.
Dyrt turtøy kan bli en terskel
Sammen med turledere og ambassadører i FjellTid ønsker vi å ekspandere turnettverket for å gi flere muligheten til å kjenne på glede, samvær og mestringsfølelse sammen med andre. Derimot er vi også klar over at det å kle seg etter vær og forhold kan bli en hindring for noen.
– Vi ser dessverre at teknisk bra turtøy kan ha en høy prislapp. Å kle seg etter værforholdene mener vi er viktig da feil turutstyr kan forringe turgleden, sier Kårfald.
Nå inngår vi et samarbeid med den Tønsberg-baserte nettbutikken Vi på tur som tar tak i nettopp denne problematikken.
– Det ligger litt i navnet vårt Vi på tur. Vi mener det skal være lekende lett for alle å komme seg ut; det være seg i nærområdet, i skog og mark eller på fjellet. Derfor ønsker vi å tilby komfortabelt og praktisk turtøy til så å si alle aldre og som ikke koster skjorta, sier Alexander Mila Hesby, daglig leder i Vi på tur.
Bekjemper dørstokkmila
Bekjentskapet mellom oss tre gründerne strekker seg flere år tilbake i tid da vi møttes på Gründerhuset Hi5 i Tønsberg. Vi har siden da holdt kontakten og gleder oss nå til å inspirere flere nordmenn til å komme seg opp fra sofaen.
– Det er hyggelig at våre veier krysses igjen. Sammen kan vi spre enda mer turglede til folket uansett forutsetninger som fysisk nivå og størrelse på lommeboka. Tur skal være tilgjengelig for alle og den blir enda bedre med turtøy av god kvalitet og komfort, sier Kårfald.
Nettbutikken Vi på tur er drevet av Mila Shop AS i samarbeid med Tønsberg-baserte Skjelland Group AS. Sistnevnte har siden 1970-tallet hatt et solid fotfeste i tekstilbransjen.